Schepen Financiën over vzw J.A.T. Event Drivers: "Het is een zootje ongeregeld aan wie ik mijn kinderen niet zou toevertrouwen."

Op 14 januari 2020

Op de gemeenteraad van 14 januari 2020 bracht de N-VA-fractie ook het punt op de agenda over de Shuttledienst die de gemeente Hoegaarden georganiseerd had op Oudejaar. Volgens de cijfers van de gemeente zouden er 20 personen meegereden hebben met deze shuttledienst. De totale kostprijs was €850 euro. Snel gerekend gaat het dus over 42,5 euro per persoon. Dat terwijl we alle jaren voordien samenwerkten met vzw J.A.T. Event Drivers. in 2019 vervoerden zij nog 270 Hoegaardiers (voor een totale kostprijs van €800, dus 2,96 euro per persoon)

De N-VA stelde de volgende vraag aan de burgemeester en zijn schepenen:

"Het schepencollege besliste om op oudejaar niet meer in zee te gaan met de VZW J.A.T. Event Drivers, maar met enkele taxibedrijven uit het Tiense. De gemeente betaalde €850 voor twee shuttlebusjes die een vast traject reden. In artikels lezen we nu dat deze twee busjes 20 personen vervoerd hebben. Het gaat dus over €42,5 pp.

We hadden graag geweten wat de evaluatie is van het schepencollege. Welke stappen zullen jullie ondernemen naar volgend jaar toe? Zullen jullie deze dienst verder uitbouwen, of toch terug samenwerken met J.A.T. Event Drivers?"

De schepen van Financiën (Hans Decoster) diende ons van antwoord: “Dat zootje ongeregeld (JAT Event Drivers) waarvan de documentatie niet in orde is. Zou ik niet onmiddellijk in vertrouwen stellen om mijn kinderen mee weg te sturen. We hebben alle taxibedrijven in de regio bevraagd en hebben twee bedrijven met een sterke reputatie ingeschakeld. Elk taxibedrijf leverde één wagen. We hebben die van kerktoren naar kerktoren laten rijden. We zijn begonnen met ophaalpunt in Tienen te bepalen. Dát is onze centrumstad en niet Glabbeek. Zij rijden met erkende auto’s, hun chauffeurs hun medische screening is in orde, hun attesten zijn in orde... Bij het bepalen van de uren hebben we gekeken naar de veiligheid: wanneer is er geen openbaar vervoer en wanneer is de kans op dronkenschap het grootst. Daarom hebben de busjes gereden van 23 uur tot 4 uur. Het waren reguliere ritten, klokwijs en antiklokwijs, men moest max 20 min wachten. De kritiek die ik gekregen heb is van ouders die eerst eten met hun kinderen en dan te zat zijn om ze nog te vervoeren.”

Onze fractieleider Liselore Fuchs heeft de schepen erop gewezen dat zijn taalgebruik ongepast was: "Ik stel voor dat u toch even uw taalgebruik aanpast. 'Een zootje ongeregeld' 'zatte mensen'... Vindt u het dan abnormaal dat mensen op oudejaar nog graag eten met hun kinderen om hen daarna op stap te laten gaan, maar op dat moment misschien al een glaasje te veel op hebben? En vindt u het dan niet normaal dat deze personen liever een taxidienst inschakelen ipv de shuttle?"

De schepen begon hierop te roepen en sloeg hard en kwaad op tafel: "Die mensen moeten dan maar een taxi bellen en betalen!!!"

Volgens ons was het alvast logisch dat de Hoegaardiers kritiek hebben als er na 25 jaar plots een goed werkende dienst wegvalt die de gemeenschap niet eens zo veel geld kostte. De burgemeester was alvast zeer duidelijk "Dat de vzw hier haar uitleg eens komt geven op de gemeenteradd volgende maand. Dan kunnen we eens babbelen..." Moeten we dat zien als een dreigement of een uitnodiging? Alleszins, onze fractie zal de vzw zeker uitnodigen voor een gesprek.