Evaluatie Shuttledienst oudejaar

Op 4 februari 2020

N-VA Hoegaarden vraagt een correcte evaluatie van de shuttledienst die de gemeente aanbood op oudjaar 2019. De ochtend van de gemeenteraad van januari plaatste de N-VA een tevredenheidsenquête op haar website. Op 1 dag tijd hebben er 32 personen de enquête ingevuld. 24 personen gaven aan dat hun voorkeur uitgaat naar de Taxidienst volgens het model van J.A.T. Event Drivers. 7 personen prefereren de shuttle.

Als we dieper op de resultaten inzoomen, hebben we vooral de focus gelegd op de antwoorden van twee groepen: ten eerste de Hoegaardiers die gebruik gemaakt hebben van beide diensten (6 personen) en ten tweede de Hoegaardiers die in het verleden meereden met JAT en nu geen gebruik gemaakt hebben van de shuttle (16 personen). We haalden nuttige informatie uit hun antwoorden.

Wat valt er op

1. Van de personen die met beide diensten meegereden hebben, prefereert 4/6 de shuttledienst.
    • De voornaamste redenen van de shuttleliefhebbers waren de volgende:
      • Kwaliteit van de shuttle: grootte, goede zetels, … (3)
      • Goede verbinding (3)
      • Om het half uur was er een shuttlebusje, dus wachttijden waren niet lang (2)
  2. De personen die vroeger met JAT meereden, maar nu niet meer met de Shuttle, zijn unaniem: voor hen gaat de voorkeur uit naar J.A.T. Event Drivers.
    • Zij zagen vooral nadelen aan de shuttledienst:
      • De uren dat de shuttledienst reed waren niet interessant, de shuttledienst startte te laat en eindigde te vroeg (5)
      • Er waren te weinig opstapplaatsen (5)
      • Er waren te lange wachttijden tussen de busjes (4)
      • Reservatie was niet mogelijk (3)

Shuttledienst is geen alternatief voor J.A.T. Event Drivers

Het is duidelijk dat de shuttledienst geen volwaardig alternatief was voor de taxidiensten van J.A.T. Event Drivers. Dat kan ook niet, want een shuttledienst is nu eenmaal niet hetzelfde als een taxidienst. De vraag om terug in zee te gaan met J.A.T. Event Drivers is dan ook groot. Natuurlijk, als het gemeentebestuur niet meer wenst samen te werken met J.A.T. Event Drivers omdat zij hen niet meer vertrouwen (of omwille van politieke redenen…) hebben ze enkele opties:

1. Ofwel gaat de gemeente een samenwerking aan met de taxibedrijven zodat zij een echte taxidienst aanbieden waar de Hoegaardiers naar kunnen bellen om bij hen thuis opgepikt te worden en gebracht te worden naar een adres in een van de vijf gemeenten die deelneemt aan JAT (Glabbeek, Tienen, Linter, Boutersem en Zoutleeuw). De kostprijs zal enorm veel hoger liggen, maar op die manier is er geen ‘valse concurrentie’ meer voor de taxibedrijven. Een argument dat ook aangehaald werd tegen J.A.T. Event Drivers.
  2. Ofwel biedt de gemeente terug de shuttledienst aan, maar dan met enkele aanpassingen zodat de personen die nu uiteindelijk niet meegereden hebben, toch meerijden: rijdtijden verruimen, een extra busje om de wachttijden te verkleinen, meer opstapplaatsen voorzien en grotere groepen de optie geven om te reserveren.
  3. De derde optie is natuurlijk om geen enkele dienst nog aan te bieden. Dat kost de gemeenschap helemaal geen geld meer en dan kan iedereen er zelf voor zorgen dat de kroost veilig thuis geraakt. De verantwoordelijkheid wordt dan terug volledig bij de inwoners gelegd en dan hoeft er ook geen discussie meer te zijn.

Het zou het onderwerp voor onze volgende Poll kunnen zijn. Maar wij willen vooral dat er tijdig door het gemeentebestuur een evaluatie gemaakt wordt zodat ze ook tijdig naar de inwoners kunnen communiceren. Niemand is gediend met last-minute beslissingen zoals vorig jaar.