Wanbetalers krijgen rekening gepresenteerd

Op 19 mei 2015

De gemeentelijke basisschool telt meer dan 430 leerlingen. De factuur bevat de afrekening voor onder meer zwemmen, reizen, openluchtklassen en uitstappen. De prijs varieert naargelang het studiejaar. Kleuters betalen maximaal 40 euro. In de lagere klassen loopt dat op tot enkele honderden euro’s.

De gemeenteraad keurde een retributiereglement goed dat nog dit schooljaar in werking treedt. ‘Ouders van leerlingen uit het zesde leerjaar betalen wel eens niet, want hun kinderen komen op 1 september toch niet terug’, zegt schepen van Onderwijs Fred Francart (CD&V). Oppositiepartijen Open VLD en SP.A stelden voor om het reglement pas op 1 september in voege te laten treden, maar CD&V en N-VA willen meteen komaf maken met wanbetalingen.

Francart meent dat wanbetalingen meestal een gevolg zijn van nonchalance. ‘Het probleem neemt toe’, zegt hij. ‘Eerst sturen we een aanmaning met 10 euro extra onkosten. Daarna riskeren de ouders het bezoek van een deurwaarder.’ De schoolraad gaf eerder al groen licht.