U bent hier
Vrachtwagens duiken op in Doelstraat en in Altenaken
Een vraag van raadslid Luc Buccauw (SP.A): 'Vrachtwagens zoeken hun weg aan de hand van de gps en draaien vanuit de Tiensestraat de Doelstraat in. Die is verboden voor zwaar verkeer. Het gaat meestal om vreemde chauffeurs op weg naar de E40. Waarom zijn er de wegwijzers richting E40 verdwenen na de heraanleg van de doortocht in Hoegaarden?'
Burgemeester Jean-Pierre Taverniers (CD&V) kent het probleem maar heeft moeten vaststellen dat je die chauffeurs niet kunt helpen omdat ze anderstalig zijn. In principe hoeft doorgaand verkeer de N221 door het centrum niet meer te gebruiken vermits die functie is overgenomen door de N21.
Raadslid Liselore Fuchs (N-VA) bracht de parking voor vrachtwagens in Altenaken te berde. Er zijn drie plaatsen maar er komen steeds wagens bij. Zij suggereert een afspraak te maken voor het parkeren op privé terrein bij de brouwerij. Burgemeester Taverniers reageert dar vrachtwagens boven de 7,5 ton niet in de bebouwde kom mogen parkeren. Daarom kregen ze een ruimte aan de bedrijvenzone in Altenaken. Daar komen nu ook kleinere vrachtwagens staan. De privé parking is bedoeld voor vroege lossers aan de bottelarij of chauffeurs die het weekend moeten overbruggen.
Schepen Fred Francart (CDV) verwacht aanpassingen na de aanleg van het nieuwe wegdek en bij de realisatie van de bedrijvenzone Altenaken-Lummen. Over dat laatste was er deze week nog overleg tussen Hoegaarden en Geldenaken, Interleuven en IBW. Er rijst een probleem bij de prijsbepaling van bedrijfspercelen omdat het Waalse Gewest de wegen voor tachtig procent subsidieert en het Vlaamse Gewest slechts voor dertig.