Volk wil ontmoetingscentrum

Op 2 oktober 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

Met het voetbalterrein in Outgaarden raken we een gevoelig thema aan. In onze ogen is dat hét dossier waar de oude politieke cultuur die hier in Hoegaarden heerst duidelijk naar voren gekomen is.

Eerst ging de erfpacht naar de voorkeurskandidaat van de huidige meerderheid. Belangenvermenging, want het betrof een van hun eigen mandatarissen. Toen N-VA-gemeenteraadslid Liselore Fuchs bewees dat heel de toekenning van de erfpacht doorgestoken kaart was omdat de maatschappelijke zetel van deze kandidaat reeds verplaatst was naar het adres van het voetbalterrein nog voordat er enige officiële beslissing genomen was, werd de toekenning in allerijl afgebroken. De gemeente kon op zoek naar een nieuwe kandidaat.

Deze nieuwe kandidaat is ondertussen al gevonden. Echter, wat hij met het terrein zal doen is nog steeds onduidelijk. De N-VA heeft twee jaar geleden via een enquête aan de inwoners van Outgaarden gevraagd wat zij hier graag zouden hebben. Er kwamen heel wat interessante voorstellen uit: een Finse piste, een speelterrein, een speelbos, een picknickruimte, een (vergader)zaaltje,...

Nu de pacht al toegewezen is, willen wij een nauwe samenwerking tussen de pachter en het gemeentebestuur opzetten. Wij zijn ook bereid - als wij mee kunnen besturen - om samen met de pachter voor een mooie invulling te zorgen die de inwoners van onze gemeente ten goede zal komen.

Lees hieronder het artikel in Het Laatste Nieuws van vandaag.

Volk wil ontmoetingscentrum

Toen Sporting Out-Hoegaarden een kunstgrasveld kreeg, kwam het sportcomplex van Outgaarden vrij. De gemeente wilde het behouden voor recreatie, maar zelf niet investeren. Er werd een huurprijs van 9.600 euro per jaar vastgesteld. Na twee jaar is het terrein toegewezen aan Benny Debusschere, een particulier.

Volksvergaderingen brachten aan het licht dat de mensen daar een ontmoetingscentrum of speelruimte wilden. "Het is niet aan de gemeente om feestzalen in te richten. Er zijn privézalen in Hoegaarden en Meldert en in Outgaarden is er het Gemout. Benny Debusschere kreeg het omdat hij voldeed aan de voorwaarden. In samenspraak met hem kan dit een ontmoetingscentrum worden", aldus burgemeester Jean-Pierre Taverniers (CD&V). "Het bestuur wil zo weinig mogelijk investeren, maar een zeer hoog huurgeld binnenrijven. Naar de mening van de mensen werd niet geluisterd", aldus

Luc Buccauw (sp.a). "Een staaltje van oude politieke cultuur. Eerst ging de erfpacht naar de voorkeurskandidaat van de huidige meerderheid, die zelf mandataris is. Toen wij bewezen dat het doorgestoken kaart was werd die toekenning in allerijl afgebroken. Nu moeten we, samen met de huidige pachter Benny Debusschere, werken aan een mooie invulling", aldus Liselore Fuchs (N-VA). "Dit dossier bewijst inderdaad een groot gebrek aan openheid en communicatie", vervolgt Open VLD-raadslid Herwig Princen. Stefan Matthys (Gewoon Wit) vindt dat nu alle kansen moeten gegeven worden aan Benny Debusschere om de activiteiten op de Hoegaardiers af te stemmen. (HCH)

Bron: Het Laatste Nieuws, 2 oktober 2018, pagina 17