Voetbalveld wordt geen bouwzone

Op 24 april 2015

'We tellen 35 jonge spelers, van wie er twintig uit Meldert komen', zegt voorzitter Paul Schoovaerts. Dit seizoen doet zijn ploeg het niet goed. Racing sprokkelde slechts drie punten in vierde provinciale. 'We hebben veel tegenslag gehad', zegt de voorzitter.

Oppositieraadslid Liselore Fuchs (N-VA) vroeg in de gemeenteraad uitleg over de geruchten rond de toekomst van het terrein en het voortbestaan van de club. Ze polste naar de steun van de gemeente, de intentie om het terrein te verkavelen en een fusie met Out-Hoegaarden, zelf een fusieclub.

'We stellen elke club enkel terreinen ter beschikking', antwoordde burgemeester Taverniers. 'Voor het onderhoud moeten de clubs instaan. Als ze het financieel niet meer kunnen bolwerken, is dat hun probleem. Subsidies kunnen ze krijgen via de sportraad. Ze moeten zelf uitmaken of ze fuseren of samenwerken.'

Volgens schepen van Leefmilieu Marleen Lefevre (CD&V) zijn de roddels ontstaan door vaststellingen dat Hoegaarden een tekort aan woningen heeft. Schepen van Sport Filip Havet (CD&V) had het over financiële problemen en een tekort aan medewerkers. 'Misschien is een fusie het overwegen waard', zegt hij. 'Er was vraag naar een kunstgrasveld, maar dat kan slechts op één locatie.' (be)