Veiligheidsconsulent: feit of fictie?

Op 23 maart 2015

In Data News verscheen op 14 november 2014 een artikel over de beveiliging van persoonlijke gegevens in steden en gemeenten. Volgens de auteur zouden heel wat kleinere gemeenten te weinig aandacht besteden aan computerbeveiliging waardoor ze erg kwetsbaar zijn voor hackers. Op die manier liggen de persoonlijke gegevens van burgers voor het grijpen. De Vlaamse Toezichtscommissie wil dat met een veiligheidsconsulent en een veiligheidsplan verbeteren. Momenteel gaat dat via een sensibilisering, maar op termijn kan de commissie ook boetes opleggen.

Gemeenteraad: ja

Op de gemeenteraad van december 2014 wou N-VA Hoegaarden weten of de gemeente over een veiligheidsplan en een veiligheidsadviseur beschikt. Antwoord van de bevoegde schepen: "Wij hebben wel een veiligheidsconsulent (overeenkomst met Interleuven) en een veiligheidsplan."

Vlaamse Toezichtscommissie & Interleuven: neen

Op 4 maart brengt de Vlaamse Toezichtscommissie het aantal gemeenten met een veiligheidsconsulent in kaart. Daaruit blijkt dat Hoegaarden nog in het rood staat. Dat is vreemd, want schepen Lefevre had toch gezegd dat gemeente Hoegaarden een veiligheidsconsulent had? Antwoord van Interleuven: 'Er is nu al een veiligheidsconsulent bij OCMW Hoegaarden. Maar bij de gemeente Hoegaarden zelf is er waarschijnlijk nog geen veiligheidsconsulent.'

Website CD&V: bijna

En wat lezen we op 19 maart op de website van CD&V? "Sinds kort zijn de richtlijnen voor de gemeente nog strenger geworden op vlak van ICT-beveiliging. Vanzelfsprekend zal het schepencollege de nodige stappen zetten naar onze beveligingsadviseur om te voldoen aan de laatste eisen. Daarvoor wordt de samenwerking met Interleuven nog nader doorgevoerd."

Wat is het nu? Heeft de gemeente Hoegaarden nu een veiligheidsconsulent of niet...?