Vandalen besmeuren gevels

Op 14 april 2012

De lokale politie had gisterochtend de handen vol met het verwerken van oproepen van inwonders van Hoegaarden, die hun woning, auto of winkel beklad zagen. "In de Henri Dotremontstraat werd een stenen bloempot, die op een vensterbank stond, beschadigd. Een gelijkaardig geval deed zich voor in de Doelstraat", zegt zonechef Pierre Schippers. "Nog in de Doelstraat werden de gevels van twee woningen beklad met bloem en ketchup. Een van de bewoners van deze woningen dacht rond 3.30 uur iets te horen, maar is niet gaan kijken. 's Morgens trof de bewoner de ravage aan. In de Arthur Putzeysstraat werd het vitrineraam van bakker Benny Swinnen met yoghurt en ei beklad en ook vanuit de Tiensestraat kregen we een melding van bekladding van een gevel met opschriften."

'N-VA fuck'

Liselore Fuchs, secretaris van de N-VA-afdeling van Hoegaarden, stelde 's morgens vast dat haar huis onder de smurrie hing. "Gisterenavond hoorden we kabaal op straat, maar dat is bijna elke avond zo", zegt Liselore. "We hadden dus niet meteen de reflex om te gaan kijken wat er gaande was. Vandaag zagen we echter dat onze gevel beklad was met smurrie en de slogan 'N-VA fuck'. We kunnen niet spreken over een actie puur anti-N-VA, want er zijn nog heel wat gevels beklad en de andere N-VA-bestuursleden hebben geen ongewenst bezoek gekregen."

Schoonmaken

Ook bakkerij Swinnen in de Arthur Putzeysstraat werd het doelwit van vandalen. "We waren heel onaangenaam verrast toen we vanochtend onze winkel wilden openen", zegt Benny Swinnen. "Rauwe eieren en allerhande yoghurtresten waren uitgesmeerd op de vitrine. Dat plakt allemaal heel erg en dus hebben we een hele tijd moeten schoonmaken. We hebben alvast een klacht tegen onbekenden ingediend bij de politie; Hopelijk kunnen de daders snel geklist worden." De politie zet alvast een onderzoek in.