Uitgewezen asielzoekers zorgen voor politieke rel

Op 6 februari 2016, over deze onderwerpen: OCMW & Sociale Zaken
Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken op Zaventem

Een uitgewezen Iraaks echtpaar heeft in Hoegaarden een rel veroorzaakt tussen de OCMW-voorzitter Jos Cauwberghs (CD&V) en het oppositieraadslid Liselore Fuchs (N-VA).

Het paar verbleef zes maanden in 't Paenhuys en behoorde tot de 109 asielzoekers die vrijwillig terugkeerden naar hun land. Cauwberghs bracht het koppel zelf naar de luchthaven in Zaventem. “Vrijwillige was het zeker niet”, zegt hij. “De vrouw is de dochter van een vermoorde legerofficier. Zij wilde hier aan een nieuw leven beginnen. De man was op zoek naar werk. Ze spraken al wat Nederlands.” Cauwberghs noemt de vrijwillige terugkeer veeleer een deportatie. “Niet met de trein, maar met het vliegtuig.” Liselore Fuchs ergert zich aan die uitspraak. “Die mensen zijn hier om een verkeerde redenen verzeild geraakt”, meent zij. “Hen is wijsgemaakt dat wij leven in een land van melk en honing. Maar dat is niet het geval. Hun droombeeld strookt niet met de werkelijkheid. Het woord 'deportatie' is van de pot gerukt.” “Zeker niet”, reageert Cauwberghs. “Irak is een land met ruim drie miljoen mensen op de vlucht voor oorlogsgeweld. Mij maak je dan niet wijs dat ze vrijwillig willen terugkeren.”

Het Nieuwsblad - Za. 06/02/2016 - p. 5