Oppositie klaagt stinkende Paenhuysbeek aan

Op 15 september 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

In Outgaarden zitten de inwoners van vooral de Korenstraat geregeld in de stank. Dat komt bij gebrek aan een riolering.

De Paenhuysbeek doet daar dienst als open riool voor de afvoer van afval- en regenwater. Maar deze zomer heeft het nauwelijks geregend zodat louter afvalwater in de gracht overblijft. “Dat kan stinken”, zei oppositieraadslid Liselore Fuchs (N-VA) in de gemeenteraad. “Kan daar niets aan gebeuren? De beek staat vol onkruid, waardoor het water niet afvloeit.” “De provincie is verantwoordelijk voor het onderhoud”, gaf burgemeester van Hoegaarden Jean-Pierre Taverniers (CD&V) te verstaan. “Zolang Outgaarden geen gescheiden rioleringsstelsel heeft, kan er weinig veranderen. Best is de brandweer verwittigen bij stankhinder.”

Bron: Het Nieuwsblad/Regionaal: Leuven-Hageland - 15 Sep. 2018 - Pagina 6

N-VA-fractieleider Liselore Fuchs is verrast door het antwoord van de burgemeester. "Kort samengevat zegt hij eigenlijk: 'Dat de inwoners hun plan trekken.' Ons voorstel was dat de gemeente het initiatief zou nemen om de gracht leeg te maken. Of het hier nu om een waterloop van de provincie gaat of niet. De ophoping van rioleringsafval is een acuut probleem dat meteen opgelost moet worden. Het zijn de inwoners van Hoegaarden die er het slachtoffer van zijn," meent Liselore Fuchs, "De gemeente moet dan niet de verantwoordelijkheid doorschuiven, maar zorgen dat het probleem meteen aangepakt wordt. Met de provincie kan dan rond de tafel gezeten worden om te bekijken hoe het zich ook in de toekomst niet meer kan voordoen. Zolang er geen structurele oplossing is, zijn de onderhoudskosten voor de provincie."