Nieuw plan voor gedeeltelijke heraanleg begraafplaats

Op 11 oktober 2016, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening

De gemeenteraad nam kennis van het herziene plan voor de aanpassing van de begraafplaats aan de Walestraat. Na 1 november wordt ter plaatse aangeduid welke graven van de families weg mogen en welke niet. 75% van de nabestaanden heeft nog niet gereageerd op de vraag van de gemeente of de concessie al dan niet verlengd moet worden of het graf mag verdwijnen. De N-VA raadt dan ook alle betrokkenen aan om een afspraak te maken met de dienst begraafplaatsen (016 76 87 68) teneinde de verdere bestemming van het graf te bespreken. De graven waarvan de nabestaanden geen contact opgenomen hebben met de dienst begraafplaatsen vóór 1 november 2016, worden definitief verwijderd!

De vragen op de gemeenteraad kwamen van Liselore Fuchs (N-VA) en de uiteenzetting van schepen Jos Cauwberghs (CD&V). De schepen maakte de balans op, één jaar nadat op een eerste deel van de begraafplaats waarschuwingen waren geplaatst. In de meeste gevallen reageerden de nabestaande niet op de vraag of het graf diende behouden te blijven. Na 1 november hebben ze nog een vijf weken om een keuze te maken. Meteen wordt ook op het tweede deel van de begraafplaats de waarschuwingen geplaatst, opnieuw met een jaar bedenktijd.

Het voorbije jaar werden 107 verwaarloosde graven langs de kerkhofmuren gemarkeerd: twee worden ontruimd, tien krijgen een nieuwe concessie, voor 95 kwam er geen reactie. Aan 28 nissen van het columbarium verscheen een bericht dat de vergunning is vervallen: twee families nemen de urne mee naar huis, een vraagt de uitstrooiing, negentien verlengen de vergunning. Op het blok rechts van de hoofdingang waren 176 graven in onderzoek: negen families vragen de ontruiming, 45 een verlenging, 122 reageerden niet.

De graven van oudstrijders (76 van de Eerste en 84 van de Tweede Wereldoorlog) vallen buiten de gewone concessies: 27 zijn er al spontaan ontruimd, 14 mogen nu worden ontruimd, 32 vragen het behoud, negen twijfelen nog, voor 98 kwam er geen reactie. Waar graven verdwenen komt groen. De oudstrijders krijgen een ereperk met o.a. een zuil met daarop namen van verdwenen graven.

Jos Cauwberghs projecteerde een nieuw plan voor gedeeltelijke herinrichting. De middenweg wordt verbeterd en op twee plaatsen komt een zuil met daarop de namen van overledenen waarvan het graf is ontruimd. Het vervallen oorlogsmonument verdwijnt (er is een nieuw naast het gemeentehuis). Op die plaats komt een sterretjesweide voor overleden kinderen, met sprookjesboom. Er is plaats voor een ceremonieruimte met afdak.

Het columbarium zal uitbreiden langs de kerkhofmuur, na het ontruimen van de oude graven. De nieuwe urnen komen in zuilen in plaats van muren, met ertussen veel beplanting. De grondurnen krijgen een lessenaarssteen met groen ertussen. Kindergraven zullen in de eerste en in de latere fasen steeds behouden blijven. De aanpak wordt in een brochure en op de website toegelicht. Nabestaanden worden nog heel de komende periode op verzoek ontvangen in het gemeentehuis.

Nieuwsblad.be - Raymond Billen