N-VA protesteert tegen lawaai van vrachtwagens

Op 17 mei 2013

'Sommige vrachtwagens staan er dagen na mekaar, vertrekken al om 5 uur 's morgens en keren op de straat en de voet- en fietspaden', zegt oppositieraadslid Liselore Fuchs (N-VA). 'De rust van de omwonenden is zoek. Er staan geen borden dat lang parkeren is toegestaan, dus de vrachtwagens staan er niet reglementair. De bewoners protesteerden al eens, maar dat leverde niets op. Er zouden nu zelfs prostituees langskomen. Een deftige regeling is noodzakelijk.'

'Meestal zijn het vrachtwagens die bier transporteren. Zij parkeren hier om vroeg de opslagplaats te kunnen inrijden', zegt burgemeester Jean-Pierre-Taverniers (CD&V). Volgens hem meldde het schepencollege de bezwaren tegen het parkeren aan het Vlaams gewest maar kwam er geen reactie. 'Het gemeentebestuur zelf kan geen maatregelen treffen, want de straat in Altenaken is een gewestweg. Er loopt een aanbesteding voor een vernieuwing. Na deze werken neemt de gemeente de straat over. De borden voor aanduiding, zijn al gekocht. Er komt ook een belijning. Een strook van 40 meter wordt voorbehouden voor vrachtwagens en biedt plaats voor drie voertuigen.' (be)