N-VA Hoegaarden lanceert vijf ambitieuze maatregelen voor klimaatactieplan

Op 3 augustus 2015, over deze onderwerpen: Klimaat en Energie

Alle Vlaamse gemeenten moeten een klimaatactieplan opstellen. Doel is om tegen 2020 de CO2-uitstoot met 20 procent te reduceren en de energie-efficiëntie en inzet van duurzame energiebronnen met 20 procent te verhogen. Hoegaarden heeft nog geen klimaatactieplan. Oppositiepartij N-VA lanceert daarom enkele voorstellen om van Hoegaarden een duurzame en energiebewuste gemeente te maken.

“Het klimaatplan is er voor en door ons allemaal, maar om geloofwaardig te zijn, moet de gemeente het goede voorbeeld geven,” legt fractieleider Liselore Fuchs uit, “Het gemeentebestuur, burgers, verenigingen, bedrijven en bezoekers moeten de handen in elkaar slaan om dit project tot een goed einde te brengen.”

1. Energieprestatie openbare gebouwen verbeteren

Voor al de openbare gebouwen in Hoegaarden bestaat een Energieprestatiecertificaat (EPC). Een EPC vertelt je hoe energiezuinig het gebouw is en geeft advies om je score te verbeteren. “Zo zien we dat er nog heel wat werk is. Het dak en de muren van de sporthal en de bibliotheek zouden beter geïsoleerd moeten worden. Ook isolerend glas en LED verlichting ontbreken nog,” merkt Liselore op, “Bij de hernieuwing van de openbare straatverlichting kan de gemeente ook haar energieverbruik en factuur verlagen door aangepaste infrastructuur en het terugschroeven van de lichtintensiteit.”

2. Milieuvriendelijk mobiliteitsplan

Hoegaarden is een fiets- en wandelgemeente bij uitstek. Om onze toeristische troeven extra kracht bij te zetten pleit de N-VA voor het herwaarderen van de trage wegen en een gebruiksvriendelijkere infrastructuur voor fietsers en voetgangers. In dezelfde lijn moeten onze landelijke wegen veilig blijven voor zacht verkeer. Hun landbouwbestemming mag daarbij niet verloren gaan. Bij heraanleg van wegen, zoals in de ruilverkaveling, is het belangrijk dat sluipverkeer door technische ingrepen vermeden wordt.

Ook het wagenpark kan milieuvriendelijker: (elektrische) dienstfietsen voor het personeel, elektrische wagens en bijhorende laadpalen. Liselore : “Onze regio is een blinde vlek op de kaart van laadpunten voor elektrische wagens. Met een laadpaal in de gemeente kan Hoegaarden een voortrekkersrol spelen en de introductie van elektrische voertuigen versnellen. Laadpalen voor fietsen in de centra van onze deelgemeenten bieden recreanten de mogelijkheid op een terrasje te genieten terwijl hun fietsen opladen. Hetzelfde geld voor chauffeurs van elektrische wagens.”

3. Investeren in hernieuwbare energie

De gemeente zou de optie moeten bekijken om te investeren in zonnepanelen, warmtepompen of zonneboilers. Dit kan door deze duurzame technieken zelf aan te kopen en toe te passen op de openbare gebouwen. Het gemeentebestuur zou ook initiatief moeten nemen in de dossiers omtrent de aanleg van een windpark op ons grondgebied. Belangrijk is dat in dergelijke dossiers het algemeen belang primeert boven het individuele belang. “Het mooiste zou zijn dat Hoegaarden ooit volledig autonoom kan voorzien in haar energieproductie” aldus een ambitieuze Liselore Fuchs, “Deze technieken zijn wel nog in volle ontwikkeling en moeten nauwgezet opgevolgd worden.”

4. Een rol voor landbouw en natuur

Hoegaarden is een echte landbouwgemeente. Landbouw heeft een invloed op het klimaat, maar evenzeer is onze landbouw ook afhankelijk van het klimaat. Het is dan ook belangrijk om als gemeente klimaatvriendelijke landbouwtechnieken te promoten. Tegelijk moeten we ook toekomstgericht durven denken aan vernieuwende landbouwvormen en –teelten die zich beter kunnen aanpassen in een steeds wijzigend klimaat.

Natuurgebieden krijgen wereldwijd een toenemende rol als buffer tegen de grillen van het klimaat. Ook in de Hoegaardse valleien vangt het natuurgebied Rosdel grote hoeveelheden water op en beschermt de dorpen tegen water- en modderoverlast. Het is daarom belangrijk dat Hoegaarden ook in de toekomst verder inzet op de ontwikkeling van natuurgebieden. Daarnaast vormen ze een extra troef voor duurzaam toerisme in de gemeente.

5. Bewoners en bedrijven in Hoegaarden sensibiliseren en betrekken

Het allerbelangrijkste is dat iedereen mee is met het concept. Voor de N-VA maakt sensibilisering een belangrijk deel uit van het klimaatplan. De gemeente moet niet alleen het goede voorbeeld geven, maar ook informeren en de juiste ondersteuning bieden. Niet alle inspanningen vereisen namelijk dure investeringen. Thematische acties die ons doen nadenken over ons dagdagelijks energiegebruik moeten regelmatig herhaald worden. Door inwoners te informeren en subsidies of samenaankoop aan te bieden kunnen ook particulieren duurdere investeringen aangaan.

“Het klopt dat een volledig klimaatbeleid heel wat investeringen vraagt, maar deze zullen de gemeente geen windeieren leggen. Een klimaatbeleid moet geïntegreerd zijn in alle beleidsdomeinen en door iedereen gedragen worden. Zo niet, zal het geen stand houden”, waarschuwt fractieleider Liselore Fuchs.