N-VA Hoegaarden

Liselore Fuchs vanaf zaterdag jongste provincieraadslid

Op 11 december 2012

Op zaterdag 15 december  (10u) vindt de installatie plaats van de provincieraad en de deputatie van Vlaams-Brabant. Tijdens de installatievergadering leggen alle gedeputeerden en provincieraadsleden de eed af. Vlaams-Brabant heeft enkele Vlaamse politieke primeurs. Zo krijgt het halfrond, samen met dat van West-Vlaanderen, met An Hermans (CD&V) de eerste vrouwelijke provincieraadsvoorzitter en met Luc Robijns de eerste gedeputeerde voor Groen.

Door de interne staatshervorming is het aantal provincieraadsleden verminderd van 84 naar 72. De zetelverdeling is als volgt: N-VA 19, CD&V 15, Open VLD 13, SP.A 8, Groen 7, Vlaams Belang 5 en UF 5.

De nieuwe provincieraad telt 34 vrouwen en 38 mannen, 32 uit het arrondissement Leuven en 40 uit Halle-Vilvoorde.

Liselore Fuchs (N-VA, Hoegaarden) is met 22 jaar het jongste raadslid en François Van Hoobrouck d’Aspre (UF, Wezembeek-Oppem) met 78 jaar het oudste raadslid.

De provincie zal geleid worden door een coalitie van CD&V, Open VLD, SP.A en Groen.

‘We hebben vertraging gehad met het organiseren van de installatie van onze nieuwe raad. De voorziene datum van 3 december hebben we moeten uitstellen omwille van klachten bij de Raad voor Verkiezingsbetwistingen’, zegt Vic Laureys, uittredend raadsvoorzitter. ‘Er bestaat toch wel een tegenstrijdigheid in de wetgeving. Enerzijds bepaalt het provinciedecreet dat de nieuwe provincieraden geïnstalleerd moeten worden op de eerste werkdag van december. Anderzijds bepaalt het nieuwe kiesdecreet dat men een klacht kan indienen bij de Raad voor Verkiezingsbetwistingen tot dertig dagen na de verkiezingen. Deze Raad krijgt dan decretaal veertig dagen om een uitspraak te doen over de klacht. Dus ruim na de voorziene installatiedatum’.