'Kennisgevingsnota Windpark is prutswerk'

Op 12 februari 2015

Oppositieraadslid Liselore Fuchs (N-VA) voelde burgemeester Jean-Pierre Taverniers (CD&V) aan de tand in de gemeenteraad. Ze verweet hem dat het gemeentebestuur de Hoegaardiers onvoldoende had ingelicht over de kennisgevingsnota van de projectontwikkelaars Storm/Elicio van Windpark E40. Dat project plant dertien windturbines langs de E40 in Outgaarden. De nota lag ter inzage van de bevolking en die mocht opmerkingen opgeven. Fuchs wreef het schepencollege aan geen standpunt te hebben ingenomen en het had volgens haar de kwestie ook op de gemeenteraad moeten zetten.

Te weinig ruchtbaarheid

'Er is te weinig ruchtbaarheid aan gegeven, waardoor mogelijkheden verloren gingen om opmerkingen te formuleren voor de opmaak van een milieueffectenrapport', oordeelt ze. Ze drong vooralsnog aan op een infovergadering voor de bevolking.

Taverniers was niet opgezet met de verwijten. 'Er is via verschillende kanalen voldoende ruchtbaarheid gegeven om de nota te gaan inzien', repliceerde hij.

Intussen noemt het actiecomité 'Geen Windturbines E40' de kennisgevingsnota prutswerk. Het diende honderd pagina's opmerkingen in. 'De informatie is vaag, oppervlakkig en weinig objectief', zegt Hans Roekaerts van het comité. 'Ik lees in het dossier dat de volksgezondheid niet belangrijk is. Nergens staat iets vermeld over het geluidsniveau van de windturbines. Het document bevat veel hiaten. Het refereert naar juridische documenten, die niet meer van toepassing zijn. Zonder enig bewijs wordt gesteld dat er geen significante effecten worden verwacht.Volgens mij is het alleen maar te doen om privéfirma's winst te laten maken. Ik hoop dat de provincie daar een stokje voor steekt.'