Er is parking, maar niet altijd even dichtbij

Op 28 september 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkiezingen 2018
Wagens staan nu op het voetpad geparkeerd wat inderlijk is voor voetgangers, maar zeker voor personen met een handicap.

Parkeerproblemen in Hoegaarden, het is sinds de nieuwe straatinrichting een realiteit. Alleen ontkent de huidige meerderheid (CD&V) dat volledig. Vandaag lezen we in Het Laatste Nieuws het volgende: "Volgens de huidige meerderheid (CD&V) is er geen tekort aan parkeerplaatsen, als de mensen tenminste even willen lopen." In het artikel gaat het over de parkeermoeilijkheden in centrum Hoegaarden. En dan is er nog niets gezegd over parkeermoeilijkheden in Outgaarden. De mensen die op de Sint-Niklaasstraat en Kerkstraat wonen kennen ook parkeerproblemen.

Als N-VA willen we de parkeerproblemen aanpakken:

1. Meten is weten: we maken werk van een telling. We willen weten hoeveel wagens er zijn in Hoegaarden, hoeveel huizen er garages hebben, hoeveel parkeerplaatsen er zijn... Het is pas wanneer we alles in kaart brengen, dat we duidelijk zicht krijgen op de situatie als ook waar het parkeerprobleem het grootst is.
  2. Invoeren van kortparkeren in de Doelstraat. Bewoners kunnen een bewonerskaart krijgen, maar passanten die gaan winkelen, kunnen er maar beperkte tijd blijven staan. Op die manier zullen er parkeerplaatsen vrijkomen door een vlottere roulatie en doordat niet-bewoners hun wagen elders parkeren (gemeenteplein of sporthal).
  3. Het inzetten van privégronden kan misschien ook een deel van de oplossing zijn, maar ook hier moeten we eerst nog bekijken wat mogelijk is.
  4. De straatinrichting moet op enkele plaatsen anders.
    • De slecht onderhouden perkjes kunnen misschien plaats maken voor parkeerplaatsen.
    • In de Sint-Niklaasstraat in Outgaarden is de zig zag van parkeerplaatsen meer hinderlijk dan bevorderlijk voor de verkeerssituatie.
  5. De voetpaden moeten absoluut vrij blijven. Foutparkeerders zullen een bepaalde periode eerst waarschuwingen krijgen, maar daarna volgen er boetes.
  6. Wat we zeker ook willen bekijken is autodelen. Sommige personen en gezinnen hebben niet zo vaak een wagen nodig, hun wagen staat dan langere tijd stil. Via autodelen kan men een wagen lenen voor een korte periode (een dag of slechts enkele uren). Zo bespaart men heel wat (aankoop, verzekering, taksen, benzine,...) én worden er minder parkeerplaatsen in beslag genomen door wagens van gezinnen en personen die zelden gebruikt worden.

Lees hieronder het artikel in Het Laatste Nieuws:

Volgens CD&V is er geen tekort aan parkeerplaatsen, als de mensen tenminste even willen lopen. Maar de oppositie constateert dat tekort wél, zeker in de buurt van de brouwerij en als er festiviteiten zijn op het Gemeenteplein. Dan wordt er zowat overal geparkeerd, ook op voetpaden.

"Als iedereen de moeite doet om even te lopen is er geen parkeerprobleem, tenzij misschien bij de spitsuren van de scholen. Als er activiteiten zijn op het Gemeenteplein moet de parking in Elst gebruikt worden. Minder parkeerplaatsen inrichten op het Gemeenteplein is niet te doen als je het economische centrum wil laten leven. Mensen komen naar Hoegaarden omdat er plaats is en omdat je er niet moet betalen", aldus burgemeester Jean-Pierre Taverniers (CD&V) "Maak van het Gemeenteplein een écht plein en voorzie een degelijke parking op wandelafstand zodat zowel de plaatselijke handelaren als de scholen vlot te bereiken zijn", zegt Luc Buccauw (sp.a) "Ik constateer dat er ook op andere momenten dan spitsuren en festiviteiten fout geparkeerd wordt. Daarom heb ik voorgesteld om kleine percelen grond aan te kopen en daar parkings in te richten. Ik weet dat het bouwgrond is en duur, maar er wordt ook veel geld uitgegeven voor verenigingen en terecht, maar waarom dan niet voor parking. En de parking Elst ligt in het veld en wordt nauwelijks gebruikt", aldus oppositieraadslid Lucia Dotremont (Open Vld). "We kunnen voor parkings toch de prijs van bouwgrond niet betalen. We zouden Recht van Opstal moeten betalen en dat is duur", reageert de burgemeester.

"In het centrum staan heel wat personen op het voetpad geparkeerd. Dat geeft een verkeerde indruk: in Hoegaarden mag alles. De voetpaden liggen nu op straatniveau om de toegankelijkheid voor de zwakke weggebruiker te verhogen, maar heeft er net voor gezorgd dat de wagens de voetpaden innemen. Ook de groene perkjes in het centrum die niet onderhouden worden, nemen parkeerruimte in beslag. Het is zonde om groen te zien verdwijnen uit het centrum, maar als het toch niet onderhouden wordt, doe je er best wat nuttigs mee. Bij nieuwbouwprojecten moeten twee parkeerplaatsen per wooneenheid voorzien worden. Het is niet de gemeente die moet opdraaien voor de toename van het aantal wagens", besluit Liselore Fuchs (N-VA).

Bron: Het Laatste Nieuws, p. 20-21.