Carpoolparking lokt sluikstorters

Op 15 juni 2017

Meer en meer vinden sluikstorters de weg naar de carpoolparking aan de E40 in Rommersom. Het Vlaams Gewest en het gemeentebestuur willen ingrijpen.

Herhaaldelijk ontsieren hopen sluikafval de parking, die eigendom is van het Gewest. “Een ware plaag”, klaagde oppositieraadslid Herwig Princen (Open VLD) in de gemeenteraad in Hoegaarden. Hij drong aan op meer controles met camerabewaking en politiepatrouilles. Ook oppositieraadslid Liselore Fuchs (N-VA) vroeg maatregelen. “Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) veegt de parking geregeld schoon, maar het is dweilen met de kraan open”, zei ze. Zij wist dat sluikstorters al zijn betrapt.

Volgens schepen van Leefmilieu Marleen Lefevre (CD&V) vroeg het schepencollege al aan het Gewest om camera's te plaatsen. “We zijn ook bereid vanuit de gemeente de boel te laten opkuisen, maar dan sturen we de rekening wel door naar het Gewest.” Ook zij had weet van betrapte sluikstorters. “Ze kregen een gepeperde rekening. Ze zullen niet met vakantie kunnen gaan.”

Burgemeester Jean-Pierre Taverniers (CD&V) wil ook afspraken maken met het Gewest. “Aan de rand van de parkeerplaatsen staat veel struikgewas”, vertelde hij. “Dat nodigt uit tot sluikstorten. Het is wenselijk het uitzicht van de parking te herbekijken.” Hij voegde eraan toe dat de plaag van sluikstorten in Hoegaardenniet beperkt blijft tot de parking. “In 2016 vonden dertig opruimingen plaats. Vier processen-verbaal werden opgesteld. Dit jaar al twee.”

Ook boeren maken hun beklag over weggeworpen afval in velden en weiden. Vaak raken oogstmachines erdoor defect. Boeren gaan nu aan de rand van de velden grote borden plaatsen met “Hou het hier proper” en “Wij houden niet van blik en afval”

Bron: Het Nieuwsblad/Regionaal: Leuven-Hageland, Do. 15 Jun. 2017, Pagina 2