Breekt nieuwe oppositie CD&V-hegemonie Hoegaarden?

Op 16 september 2012

De N-VA zegt onomfloerst waar de kiesstrijd in Hoegaarden om draait: de absolute meerderheid van CD&V breken. “Na 42 jaar is er sleet gekomen op het project en dat merkt elke Hoegaardier”, zegt Liselore Fuchs, lijsttrekker van N-VA. “Alleen door het homogene bestuur te doorbreken en open discussies te voeren, zullen er betere beslissingen genomen worden.”

Ook Open VLD hoopt op een “meerkleurenbeleid” in het college. “Persoonlijk beschouw ik het als een goed resultaat als de kiezer erkenning geeft voor de inspanningen geleverd tijdens oppositie en hierdoor ook aan de vertegenwoordigers van Open VLD de mogelijkheid geeft om effectief aan het beleid deel te nemen vanuit de rol van beleidsmaker”, zegt lijsttrekker Herwig Princen.

De SP.A wil vooral dat de eigen partij de komende verkiezingen weer een stap vooruitzet: “Dat er geen einde mag komen aan de stemmengroei van SP.A sinds de fusie in Hoegaarden”, zegt lijsttrekker Luc Buccauw.

Burgemeester Jean-Pierre Taverniers (CD&V) trekt in twijfel dat er geen inspraak is. “De oppositie geeft geen voorstellen die beter zijn dan die van de meerderheid. We staan ook verder dan de oppositie, we hebben een duidelijker overzicht en eigen ideeën.” Hij geeft de oppositiepartijen nog een veeg uit de pan: “Er moet interesse zijn van de oppositie. Ze moeten dossierkennis opbouwen en niet enkel de dag van de gemeenteraad opdagen.”

Oppositie wil “meer luisteren”

Opvallend is dat de oppositiepartijen alle drie hetzelfde voornemen hebben. Ze willen dat het bestuur meer luistert naar de burgers, en ze beloven dat ook te doen als ze in het bestuur zitten.

“De inspraak van de Hoegaardiers en hun verenigingen moet ernstig genomen worden. Er moet een einde komen aan de “Ons kent ons”-mentaliteit die de Hoegaardse gemeentepolitiek al decennia kent”, vindt Buccauw.

“Er zijn nu voldoende initiatieven om de inwoner te informeren, maar echt in dialoog gaan met de bevolking, echt luisteren wat de opmerkingen zijn, dat uiterst belangrijk stukje ontbreekt nu”, zegt Princen.

“N-VA Hoegaarden zal nooit beweren de waarheid in pacht te hebben en hecht veel waarde aan de mening van de burger. Daarom zal een verantwoord en transparant beleid onze prioriteit zijn”, zegt Fuchs.

Wat mag Hoegaarden verwachten de komende zes jaar?

Alle partijen hebben heel wat ideeën over wat ze de komende legislatuur willen doen. Bij CD&V gaan de meeste plannen over de wegwerkzaamheden en spaarbekkens om overstromingen te voorkomen.

“Tegen 2018 moet 85 procent van de gemeente gescheiden riolering hebben. Dat is zeer belangrijk omdat Hoegaarden gevoelig is voor overstromingen”, zegt Taverniers. “We moeten ook contracten maken met onze landbouwers om erosie te voorkomen, en we moeten iets doen met de steile hellingen. De drie wachtbekkens moeten we heraanleggen.”

Taverniers wil ook dat zijn gemeente landelijk blijft, maar tegelijk wil hij het toerisme naar Hoegaarden aanwakkeren, meer bepaald in het weekend. “Momenteel zijn er 13-14 kamers in B&B’s, we moeten de horeca ondersteunen. Daarnaast moeten we de industriezone uitbreiden en een ambachtelijke zone maken. Er is nog 5 hectare dat omgebouwd mag worden.”

Open VLD is ook begaan met de overstromingen. “We moeten er zorg voor dragen dat door gebrek aan onderhoud deze inspanningen hun doel niet missen”, zegt Princen. “Wij denken niet alleen aan de waterbekkens, maar ook aan de reinheid van de dorpskern en de strijd tegen het zwerfvuil. Kortom, het onderhoud van het openbaar domein moet beter.”

Princen wil ook nog laten kijken naar de veiligheidsdiensten. Hij wil meer blauw op straat, overdag en ’s nachts, zeker in de winter. “De wijkagenten moeten terug de wijk in. Voor hulpdiensten als brandweer en MUG moeten we bekijken of zij binnen de gestelde antwoordtijden kunnen reageren op noodoproepen van Hoegaarden."

SP.A heeft meer oog voor het patrimonium, cultuur en jonge gezinnen. “SP.A wil een gemeentelijk beleidsplan indienen bij de Vlaamse overheid om onze culturele verenigingen beter te kunnen ondersteunen met 1 euro subsidie per inwoner en per jaar die Hoegaarden gedurende 12 jaar heeft misgelopen door onverschilligheid van de CD&V-meerderheid.”

Daarnaast wil SP.A dat het “gemeentelijk patrimonium, in het bijzonder de sporthal en de omgeving, beter onderhouden wordt en dat er voldoende speelruimte is in wijken waar jonge gezinnen met kinderen wonen". We willen ook dat Hoegaarden een gemeente wordt met betaalbare woningen en of bouwgrond, prioritair voor wie een band heeft met Hoegaarden.”

N-VA wil de mobiliteit, het parkeerbeleid en de verkeersveiligheid verbeteren. Dit door de geplande wegwerkzaamheden te herbekijken zodat vooral de fietspaden veiliger worden. “Ouders moeten hun kinderen op een veilige manier van en naar school kunnen brengen en het terug aandurven dat ze hun kinderen met de fiets laten vertrekken”, zegt Fuchs.

Daarnaast wil Fuchs ervoor zorgen dat “de Hoegaardier een plek heeft om te ontspannen, uit te gaan, te sporten en iets te organiseren”. Ze wil zich 200% inzetten om een oplossing voor de lokalen van de Chiro te vinden, de sportinfrastructuur beter beheren en uitbreiden, de speelpleintjes en het groen beter onderhouden en uitkijken naar mogelijkheden voor een fuifzaal.