Programma

Download hiernaast het volledige verkiezingsprogramma van N-VA Hoegaarden voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018.

Dit programma is een werkdocument van N-VA Hoegaarden en wordt periodiek geactualiseerd in functie van de input van de Hoegaardier of relevante thema's in Hoegaarden.

Inspraak

De laatste decennia is de burger mondiger geworden. Inspraak vinden we ondertussen vanzelfsprekend, maar dat moet wel in goede banen geleid worden. Niet alleen moet de burger zijn inspraak kunnen géven, het bestuur moet er ook iets mee dóen. Het is dus noodzakelijk dat het bestuur ook teruggekoppeld aan de burger. Onder andere door aan te geven wat er gebeurt met zijn belastinggeld. 

De gemeenteraad blijft voor ons het hart van de democratie. Verkozenen moeten hun verantwoordelijkheid kunnen en durven opnemen. Het is in de eerste plaats aan hen om op basis van hun programma het beleid vorm te geven en de inwoners uit te leggen waarom bepaalde beslissingen genomen worden. Voor de burgers moet het duidelijk zijn wat voor hen en de gemeenschap het voordeel is, nu – maar ook op langere termijn.

Goed bestuur is evenwel niet enkel voor de gemeenschap, maar ook van de gemeenschap én door de gemeenschap. We zijn ervan overtuigd dat burgers ook ambassadeurs kunnen zijn van een project. Zo kunnen ze rugwind creëren en er samen met de politici voor zorgen dat de Verandering lokaal wel degelijk tot Vooruitgang leidt. We moeten onze inwoners dus ook verantwoordelijkheid durven geven om projecten samen of zelfstandig tot een goed einde te brengen binnen het voorziene kader.

Tijd voor verandering: tijd voor een actief, open en transparant bestuur.

Onze voorstellen:

  1. Naast de verplichte adviesraden die fungeren als permanent klankbord voor onze beleidsmakers en die we in Hoegaarden nu eindelijk eens ten volle gaan inzetten, focussen we op het tijdelijk samenbrengen van burgers als adviesgroep voor bepaalde materies. De verantwoordelijke schepen zal deelnemen aan zijn/haar adviesraad en bijdragen aan realistische en toekomstgerichte adviezen voor Hoegaarden.
    • Mogelijke adviesraden zijn: Horeca, Handel en ondernemingen, Landbouw, Mobiliteit, Buurtcomités, Toerisme, Verenigingen, ...
  2. We organiseren informatie- en participatiemomenten vóór de start van grote projecten. Zo krijgen burgers tijdig de mogelijkheid om hun advies te geven en is de kans kleiner dat er later weerstand opduikt. Een ruime bekendmaking zorgt voor voldoende representativiteit.
  3. Via digitale platformen en bevragingen op digitale media proberen we online ook die inwoners te bereiken die zich minder vertegenwoordigd of aangesproken voelen door adviesraden of klankbordgroepen. En delen we de nodige informatie uit de adviesraden aan alle Hoegaardiers.
  4. We organiseren enquêtes onder de bevolking als een direct instrument om burgers om hun mening te vragen.
  5. Om bepaalde projecten een persoonlijke of lokale stempel te geven, schrijven we lokale ideeën- of ontwerpwedstrijden uit. Vanzelfsprekend legt het gemeentebestuur hier een kader vast waarbinnen men moet werken.
  6. We installeren een permanente ideeënbus waar inwoners en personeelsleden de klok rond allerhande suggesties in kunnen deponeren. Dat zowel online als offline.
  7. Door deze acties willen we het opnemen van verantwoordelijkheid stimuleren. De uitvoering van het lokaal beleid ligt in dat opzicht niet enkel bij de gemeentelijke administratie; ook de inwoners kunnen een nuttige bijdrage leveren. Als partij vinden we burgerengagement enorm belangrijk. We moeten onze inwoners ook maximaal stimuleren om samen het heft in handen te nemen om de gemeente uit te bouwen tot een aangename en dynamische leef- en werkomgeving.
  8. Uiteraard zijn we bereid om bij een ruime betrokkenheid van de burger een burgerbudget ter beschikking te stellen zodat we onze inwoners de mogelijkheid bieden om binnen een afgebakend kader zelf initiatief en verantwoordelijkheid te nemen om een bepaalde problematiek aan te pakken. Want van Hoegaarden een echte gemeenschap maken, is de uitdaging. Het belang van het sociale weefsel in buurten en wijken kan niet onderschat worden. Een gemeente, wijk of buurt die aan elkaar hangt:
    • zet dingen in beweging;
    • heeft bewoners die mekaar aanspreken bij problemen (bvb. lawaaioverlast, overhangende bomen, …) inplaats van meteen naar de rechter of de politie te stappen;
    • zorgt voor de nodige sociale controle en vergroot het veiligheidsgevoel;
    • zorgt voor gelukkigere en gezondere bewoners.

Wat mensen in hun vrije tijd doen, kan perfect bijdragen aan de versterking van deze sociale cohesie. Denk maar aan het verenigingsleven, het vrijwilligerswerk, de buurt- en wijkwerking, de jeugdwerking en het culturele en sportieve aanbod in de gemeente. Allemaal ideale en noodzakelijke bouwblokken om mensen bij elkaar te brengen en hun banden te versterken.

De gemeente hoeft daarom niet altijd per se de trekker te zijn of de enige verantwoordelijke. De Hoegaardiers en hun verenigingen zijn zelf immers de beste en creatiefste producenten. Een gemeente die een goede partner wil zijn, zorgt voor een efficiënte, klantgerichte dienstverlening met zo min mogelijk administratieve rompslomp (zie verder). Het is daarom belangrijk om de kennis en expertise van verenigingen, clubs, netwerken, … te valoriseren en hen bij het beleid en de uitvoering ervan te betrekken.

Transparantie

Als de overheid die het dichtst bij de burger staat, moet het gemeentebestuur garant staan voor openheid en toegankelijkheid. En dat voor alle burgers, van werknemer tot zelfstandige, van jong tot oud, van wie al van kindsbeen af in de gemeente woont tot nieuwkomer. Ongeacht of ze te maken hebben met een fysieke of een mentale beperking, digibeet zijn of met een taalachterstand kampen. Toegankelijkheidsdrempels moeten zoveel mogelijk weggewerkt of verlaagd worden.

Laat ons in Hoegaarden de technologische middelen die er vandaag zijn ten volle benutten. Onze gemeente mag naar haar burgers niet overkomen als een logge, gesegmenteerde organisatie met bureaucratische procedures en tal van onoverzichtelijke vertakkingen. Hoegaarden moet een transparante en slagkrachtige organisatie worden, met een eigentijds personeelsbeleid en een nog sterkere focus op klantvriendelijkheid.

Inwoners en verenigingen die zich willen engageren voor hun gemeenschap botsen nog al te vaak opeen muur van regels. De papiermolen waar ze doorheen moeten om zaken geregeld te krijgen, is veelal ontmoedigend. Ambtelijke doolhoven moeten we daarom afbouwen. Breng de nodige transparantie!

Bestuurlijke efficiëntie, doeltreffendheid en digitalisering moeten de leidraad vormen in de gemeentelijke organisatie. Met publieke middelen moet men als een goede huisvader omgaan. Verspilling en vertragingen moeten dan ook te allen tijde vermeden worden.

Kortom, we gaan voor een verantwoordelijk, efficiënt en klantvriendelijk Hoegaarden!

Onze voorstellen:

  1. We willen dat de gemeentelijke organisatie zo vlot mogelijk werkt. Niemand in Hoegaarden heeft er een boodschap aan dat ze, wanneer ze beroep willen doen op de dienstverlening, van het kastje naar de muur worden gestuurd. Iedereen wil zo snel en zo goed mogelijk geholpen worden. Opdat Hoegaardiers gemakkelijk hun weg zouden vinden, maken we werk van één toegangspunt. Via één fysiek en digitaal kanaal krijgt men op een eenvoudige manier zicht op en toegang tot alle dienstverlening die wordt aangeboden. Een soort van dienstencatalogus, waarin alles waarvoor men bij de gemeente terecht kan, duidelijk staat opgelijst – inclusief alle zaken die men moet meebrengen om vlot verder geholpen te worden, en een indicatie van de kostprijs van de dienstverlening.
  2. In tijden van digitalisering kan de overheid niet achterblijven. Burgers verwachten tegenwoordig dat men heel wat informatie gewoon op het internet kan vinden. We stellen daarom zoveel mogelijk informatie op een geordende, eenvoudig toegankelijke en vlot doorzoekbare wijze op de webpagina ter beschikking. Waar nodig, gebeurt dat bovendien in een online in te vullen vorm.
  3. Hoewel de technologische evolutie niet stilstaat en de bevolking steeds vaker alles online regelt, heeft niet iedereen toegang tot de digitale wereld. We voorzien in bibliotheken en op andere nuttige openbare plaatsen computers met internettoegang, zodat burgers van de digitale overheidskanalen kunnen gebruikmaken. We waken er ook wel over dat (minstens essentiële) zaken ook in gedrukte vorm te verkrijgen zijn.
  4. Een efficiënt beleid betekent ook dat administraties niet langer naast elkaar werken, maar dat we streven naar een doorgedreven samenwerking tussen de verschillende gemeentediensten, die elkaar aanvullen en versterken. Een geïntegreerde aanpak, een gecoördineerd beleid over verschillende domeinen biedt een betere garantie op succes. Dit trekken we zelfs door naar een uniforme opbouw van documenten, wat maakt dat burgers er hun weg gemakkelijker in terug vinden. Het is gedaan dat iedere dienst een andere vorm, structuur of opmaak hanteert.
  5. Bovendien is een goed werkende organisatie ook gewoon goedkoper. Om dit transparant te maken, stellen we in eenvoudige en klare taal een duidelijk jaarrapport op over wat het bestuur met het geld doet. Hoewel de jaarrekening moet aangeven wat het bestuur het voorbije jaar gepresteerd heeft en hoeveel dat heeft gekost, zijn er onder de inwoners weinigen die wijs geraken uit die bundel met tabellen en cijfers. Ook niet-financiële experts hebben evenwel het recht om te weten wat het lokale bestuur met hun belastinggeld gedaan heeft.
  6. De publieksgerichte diensten, diensten die instaan voor het eerste onthaal, bemannen we met veelzijdige dossierbeheerders, medewerkers die over verschillende domeinen een zekere basiskennis hebben. Als eerste contactpersoon met de burger vervullen ze een brugfunctie tussen de verschillende betrokken diensten en zijn ze verantwoordelijk voor een efficiënte afhandeling van de dagelijkse dossiers en vragen. Mocht het dus nodig blijken, dan kunnen zij het dossier of de vraag intern naar de meer gespecialiseerde diensten doorsturen. Op die manier weet de burger perfect waar hij terechtkan om in een eerste fase verder geholpen te worden.
  7. Om Hoegaardiers niet nodeloos te laten wachten, optimaliseren we de loketwerking. Daarbij zorgen we voor een goede doorstroming. De tijdsdruk in de hedendaagse maatschappij is immers van die aard dat onze burgers elke vorm van tijdsverlies het liefst minimaliseren.
  8. We informeren alle Hoegaardiers duidelijk over de stand van zaken van hun vraag of dossier en communiceren heldere termijnen waarbinnen men een volgende stap kan verwachten. Niets wekt immers meer ergernis op dan wanneer men over dergelijke zaken in het ongewisse wordt gelaten.
  9. We organiseren op regelmatige basis klantenbevragingen. Dat kan zowel actief, door middel van een enquête, als passief – bijvoorbeeld door een permanente suggestiebox. Een klantgerichte en kwalitatieve dienstverlening houdt rekening met wat de burger ervan verlangt.
  10. We brengen de dienstverlening door het gemeentebestuur dichter bij de Hoegaardiers door niet alleen het gemeentehuis als enige plaats te hebben waar men voor gemeentezaken terechtkan. Ook in de deelgemeenten verdienen burgers een gemakkelijke toegang tot de gemeente; we voorzien hiervoor een aanvullend gemeenteloket. Ook de bibliotheek of het sportcentrum kunnen hun eigen onthaal combineren met een eerstelijnsbalie voor andere vormen van gemeentelijke dienstverlening. Tenslotte kan er een mobiel loket opgezet worden dat geregeld op bepaalde plaatsen langskomt en zo de minder mobiele Hoegaardier bereikt.

Mobiliteit

Verkeersveiligheid is onze topprioriteit op het vlak van mobiliteit. We moeten investeren in een veilige infrastructuur, correcte handhaving, vlot bereikbare kernen, veilige schoolomgevingen en daling van het zware vrachtverkeer. Kortom: Vlot en veilig verkeer voor iedereen.

Onze voorstellen

  1. Parkeerproblematiek oplossen:
    1. Meten is weten: we maken werk van een telling. We willen weten hoeveel wagens er zijn in Hoegaarden, hoeveel huizen er garages hebben, hoeveel parkeerplaatsen er zijn... Het is pas wanneer we alles in kaart brengen, dat we duidelijk zicht krijgen op de situatie als ook waar het parkeerprobleem het grootst is.

    2. Invoeren van kortparkeren in de Doelstraat. Bewoners kunnen een bewonerskaart krijgen, maar passanten die gaan winkelen, kunnen er maar beperkte tijd blijven staan. Op die manier zullen er parkeerplaatsen vrijkomen door een vlottere roulatie en doordat niet-bewoners hun wagen elders parkeren (gemeenteplein of sporthal).

    3. Het inzetten van privégronden kan misschien ook een deel van de oplossing zijn, maar ook hier moeten we eerst nog bekijken wat mogelijk is.

    4. De straatinrichting moet op enkele plaatsen anders.

      1. De slecht onderhouden perkjes kunnen misschien plaats maken voor parkeerplaatsen.

      2. In de Sint-Niklaasstraat in Outgaarden is de zig zag van parkeerplaatsen meer hinderlijk dan bevorderlijk voor de verkeerssituatie.

    5. De voetpaden moeten absoluut vrij blijven. Foutparkeerders zullen een bepaalde periode eerst waarschuwingen krijgen, maar daarna volgen er boetes.

    6. Wat we zeker ook willen bekijken is autodelen. Sommige personen en gezinnen hebben niet zo vaak een wagen nodig, hun wagen staat dan langere tijd stil. Via autodelen kan men een wagen lenen voor een korte periode (een dag of slechts enkele uren). Zo bespaart men heel wat (aankoop, verzekering, taksen, benzine,...) én worden er minder parkeerplaatsen in beslag genomen door wagens van gezinnen en personen die zelden gebruikt worden.

  2. We brengen de lokale zwarte punten in kaart en pakken de verkeersinrichting daar prioritair aan. 

  3. We investeren blijvend in veilige fiets- en voetpaden en werken een meerjarenplanning uit met concrete acties en bijhorende budgettering.
  4. Samen met de regio of de buurgemeenten werken we een fietskaart of een app uit, met veilige fietsroutes van en naar school.
  5. Veiligheid aan de schoolpoorten is prioritair. Daar moet de auto plaats ruimen voor de zwakke weggebruiker.
  6. Het ontwerp van de lokale wegen moet voldoende gedragssturend zijn. Verkeersborden worden vaak genegeerd. In plaats van alleen te werken met verkeersborden, wegmarkering en belijning zorgen wij voor een wegbeeld en een inrichting die uitnodigt tot aangepast rijgedrag. Zulk een inrichting in de weg mag zeker geen nieuwe risico’s met zich meebrengen. We zien problemen op de volgende punten:
    • In de Lummenstraat, de Piétrainstraat, de Jongensschoolstraat te Outgaarden rijden dagelijks tientallen wagens voorbij de borden “Enkel landbouwvoertuigen” & bovendien tegen hoge snelheid;
    • Snelheidsovertredingen zijn legio te Hauthem, op de weg Meldert – Hoegaarden;
    • Idem op de weg Meldert – Willebringen, ter hoogte van Kerselaarstraat – Meldertse straat;
    • Op de Waverse steenweg (richting Oorbeek) zijn dan weer 2 levensgevaarlijke asverleggingen in de weg aangebracht, dewelke een extra risico induceren ipv het snelheidsprobleem aan te pakken.
  7. In overleg met de politiezone voeren we een aangepast handhavings- & snelheidsbeleid. Ook het GAS-reglement herzien we in functie van de verkeershandhaving.
  8. We willen inzetten op de toegankelijkheid van de volledige vervoersketen voor minder mobiele mensen, met inbegrip van de gemeentelijke bushaltes. In dat kader doen we een knelpuntenwandeling, samen met mensen met een beperking en ouderen. Daarnaast organiseren we ook een fietsronde langs de gemeentelijke fietspaden met de verantwoordelijke van de technische dienst. Om de nodige aanpassingswerken uit te voeren, voorzien we als gemeente ook voldoende budget.
  9. Hoegaarden kan beter toegankelijk worden gemaakt door een slim parkeerbeleid:
    • Waar en hoeveel parkeerplaatsen er worden voorzien, moet op lokaal niveau worden bekeken, in het licht van de specifieke situatie ter plekke en de objectieve behoefte van de Hoegaardier.
    • De eigen parkeerbehoefte van de bewoners moet zoveel mogelijk gebeuren op het eigen perceel: stedenbouwkundige voorschriften moeten rekening houden met de parkeerdruk in Hoegaarden en dusdanig worden aangepast.
  10. Het vrachtverkeer in de dorpskern van Hoegaarden kan volledig geweerd worden uit het centrum. Hiervoor is een correcte en constructieve samenwerking nodig met de betrokken partijen met Inbev als grootste partner. Ongetwijfeld kunnen we komen tot een win-winsituatie voor Hoegaarden en Inbev. Niet alleen zullen overlast en hinder verminderen, het verkeer zal ook veiliger worden én de luchtkwaliteit zal erop vooruit gaan door een daling van CO2 en fijn stof. De mogelijkheid moet bekeken worden of er gewerkt kan worden met kleinere, ecologische vrachtwagens.
  11. Tot slot, moet er een nieuw Mobiliteitsplan komen, niet enkel voor Hoegaarden zelf maar voor alle deelgemeenten. De ontwikkeling én uitwerking hiervan dient te gebeuren in samenspraak met de lokale bevolking, hetzij via buurtcomité ’s of een mobiliteitsadviesraad...

Een onbezorgde oude dag voor onze senioren

Actief ouder worden 

We moeten af van het idee dat ouderen louter zorgbehoevenden zijn. Als N-VA vertrekken we vanuit de mogelijkheden van ouderen. Ouderen willen namelijk een actieve rol spelen in onze maatschappij. Niet voor niets zetten senioren zich vaak in als vrijwilliger en/of nemen ze deel aan sociale of culturele activiteiten. Dat zien we ook in Hoegaarden. Wij willen dan ook inzetten op actief ouder worden door vrijwilligerswerk te ondersteunen en te voorzien in een waaier aan ontspannings- en ontplooiingsmogelijkheden in samenwerking met de lokale actoren.  

Onze voorstellen

  1. Senioren informeren over de mogelijkheden om aan vrijwilligerswerk te doen in Hoegaarden. Vrijwilligers moeten ook in de watten gelegd worden, zij zijn onmisbaar. De gemeente gaat ook actief mee op zoek gaan naar vrijwilligers.
  2. Een ouderenbehoeftenonderzoek houden waarin we de ouderen bevragen over welk aanbod zij wensen en wat hen tegenhoudt om te participeren. 
  3. Voldoende toegankelijke ontmoetingsruimtes voorzien 
  4. Bij de organisatie van culturele en sportactiviteiten houden we rekening met de belangrijkste drempels voor ouderen om niet te participeren zoals: kostprijs, tijdstip, bereikbaarheid, toegankelijkheid 
  5. Zorgen voor een leeftijdsvriendelijke omgeving door onder andere zitbanken te voorzien  

Strijd tegen vereenzaming en sociaal isolement 

Het verlies van een partner of naaste familieleden of vrienden, het minder goed te been zijn of andere ouderdomskwalen, kunnen ertoe leiden dat ouderen meer op zichzelf terugplooien. Ze nemen niet meer actief deel aan onze maatschappij, kampen met eenzaamheidsgevoelens of komen terecht in sociaal isolement. De N-VA wil dat de gemeente haar rol opneemt om ouderen die dreigen te vereenzamen tijdig te detecteren en ondersteunen.  

Onze voorstellen

  1. Via een meldingspunt bij de gemeente of in de wijk, kunnen professionele hulpverleners maar ook buurtbewoners en mantelzorgers die aanvoelen of vaststellen dat iemand eenzaam is, dat melden. 
  2. Samen met beroepskrachten, vrijwilligers en mantelzorgers ontwikkelen we een gezamenlijke visie omtrent de aanpak van vereenzaming en sociaal isolement in Hoegaarden. 
  3. We zullen proberen om inzicht te krijgen in deze problematiek door te werken met een goede registratie van vereenzaming en haar oorzaken. Op deze manier willen we een gepaste aanpak ontwikkelen.  
  4. We bekijken welke mogelijkheden de meest ideale zijn om vereenzaming te detecteren en tegen te gaan in Hoegaarden : huisbezoeken, telefooncirkels of een gezelschapsdienst.  

Transparant ouderenbeleid met duidelijke informatiestroom 

We willen rekening houden met de ouderen in élk beleidsdomein. Daarom is het ook van belang dat ouderen kunnen participeren aan het beleid. Daarnaast moet de beschikbare en relevante informatie voor ouderen hen ook gemakkelijk bereiken. 

Onze voorstellen 

  1. Samen met de betrokken actoren werk maken van een ouderenbeleidsplan  
  2. Meer beleidsparticipatie voor ouderen door de ouderenadviesraad te herwaarderen. Geen praatbarak, maar een instrument voor ouderen om advies te geven en betrokken te worden bij de uitvoering van het beleid. 
  3. Alternatieve informatiekanalen voorzien. Naast het gemeentelijk infoblad en de website is het misschien wel interessant om te werken met persoonlijke brieven. 

 

Een gezinsbeleid dat jonge gezinnen ondersteunt

Voldoende, flexibele en betaalbare kinderopvang 

Kwaliteitsvolle kinderopvang is voor vele ouders onmisbaar om werk en gezin te kunnen combineren. We zetten dan ook in op voldoende, toegankelijke en betaalbare kinderopvang. Omdat niet iedereen werkt van negen tot vijf, moet kinderopvang flexibel zijn. Ouders moeten kunnen kiezen voor een opvangvorm waar zij zich goed bij voelen. Daarom wil de N-VA inzetten op een gediversifieerd aanbod van gezinsopvang en groepsopvang (onhaalouders, mini-crèches, grotere opvanginitiatieven). Hiervoor kijken we in de eerste instantie naar de bestaande aanbieders van kinderopvang. Daarnaast willen we de belangrijke sociale rol van kinderopvang voor het kind benadrukken. 

Onze voorstellen:

  1. Ouders die op zoek zijn naar kinderopvang ondersteunen met een lokaal (digitaal) loket kinderopvang waar ouders een overzicht kunnen krijgen van alle beschikbare plaatsen in de gemeente.
  2. Driejaarlijks overleg met de bestaande crèches
  3. Bekijken of het mogelijk is om financiële, logistieke of inhoudelijke ondersteuning te bieden (subsidies) aan crèches die pas opstarten of bestaande crèches die wensen uit te breiden
  4. Stimuleren van flexibele kinderopvang
  5. Voorrang verlenen aan alleenstaande werkende ouders, tweeverdieners of ouders die een beroepsgerichte opleiding volgen
  6. Als gemeente de regie nemen over de buitenschoolse opvang. Deze buitenschoolse opvang zou zich in de schoolgebouwen zelf moeten bevinden.

Opvoedingsondersteuning

Een kind opvoeden is wellicht de langste opleiding die iemand volgt. Ouders worden geconfronteerd met vele vragen, onzekerheden of bezorgdheden. Ondersteuning van ouders bij de opvoeding van hun jonge kinderen, maar ook pubers, is dan ook een noodzaak. 

Onze voorstellen:

  1. Door de kennis en ervaring van verschillende organisaties te bundelen in een Huis van het Kind willen we een kwaliteitsvol aanbod op maat uitwerken. Zo kunnen ouders op een laagdrempelige manier ergens terecht met al hun kleine en grote vragen over de opvoeding van hun kinderen. We zien hier een grote samenwerking met de omliggende gemeenten met Tienen als hoofdpartner.
  2. Ook via scholen creëren we een netwerk waarbij tussen dienstverlening en schooldirecties informatie kan worden uitgewisseld
  3. De gemeente voorziet een attentie bij de geboorte van een kindje, maar bovenop de geboortepremie, willen we ook voorzien in informatie waar ouders in de gemeente terecht kunnen: artsen, kinderopvang, …

Aandacht voor de verschillende gezinsvormen

Onze maatschappij evolueert: het aantal eenoudergezinnen stijgt, er zijn meer nieuw samengestelde gezinnen in allerlei vormen en ouders met een gelijk geslacht maar ook het rollenpatroon binnen het traditionele gezin verandert. De N-VA heeft aandacht voor deze verschillende gezinsvormen.

Onze voorstellen:

  1. Voor gescheiden ouders waar het kind niet gedomicilieerd is, voorzien we in een register voor coouderschap waardoor kinderen die regelmatig verblijven in de gemeente, toch kunnen genieten van het kortingstarief van inwoners
  2. We voorzien luiertafels in alle openbare gebouwen, bij voorkeur in een neutrale ruimte en niet enkel op damestoiletten.

Deelname aan het maatschappelijke leven stimuleren

We willen voorkomen dat wie voor kinderen zorgt, zich afzondert en niet meer actief deelneemt aan het gemeenschapsleven. Sociale contacten zijn immers niet alleen voor (groot-)ouders belangrijk, maar ook voor de kinderen vormen ze een leerschool.

Onze voorstellen:

  1. Voldoende ontmoetingsplaatsen waar kinderen veilig kunnen spelen en volwassenen elkaar kunnen ontmoeten en bijpraten
  2. Pedagogisch verantwoord speelgoed ter beschikking stellen aan ouders en onthaalouders zonder dat zij hier onverantwoord veel geld aan moeten uitgeven: bijvoorbeeld een uitleenservice, een tweedehandsverkoop, …
  3. Bij het organiseren van activiteiten zal het bestuur gezinsvriendelijke activiteiten voorzien, ook voor de allerkleinsten. Dat doen we ook in het sportaanbod