Pastor verbiedt ‘Vlaamse Leeuw’ in de kerk

Op 16 februari 2017
Sint-Gorgoniuskerk Hoegaarden

Een familie wou de wens van haar overleden familielid vervullen, namelijk het spelen van de ‘Vlaamse Leeuw’ tijdens de uitvaartplechtigheid in de kerk, maar pastor Liesbeth Goris weigerde hierop in te gaan. Volgens Goris heeft dit niets met politiek te maken. “Ik doe niet mee aan zulke spelletjes”, zegt ze. “Ik meen trouwens dat er een reglement bestaat dat niet-religieuze liederen in de kerk verbiedt. Voor alle zekerheid zal ik het aartsbisdom hierover raadplegen. Alleen voor de Brabançonne geldt een uitzondering. Dat lied mag worden gespeeld tijdens vaderlandslievende herdenkingen of op uitvaartdiensten van oud-strijders. Je kan niet altijd voor iedereen goed doen. Laat je de ‘Vlaamse Leeuw’ toe, dan steigeren de vaderlandslievenden. Weiger je dit, dan zijn de Vlaamsgezinden op hun tenen getrapt.”

Omdat de uitleg van de pastor niet leek te kloppen, belde N-VA-fractieleider Liselore Fuchs naar de persdienst van het Aartsbisdom Mechelen-Brussel. Daar wisten ze haar te vertellen dat de Vlaamse Leeuw en de Brabançonne in twee gevallen toegelaten zijn in een kerkdienst. Ten eerste wanneer het karakter van de viering zich hiertoe verleent zoals bij het Te Deum. Ten tweede wanneer de 'aard' van de overledene zelf het gebruik verantwoordt. Het voorbeeld bij uitstek is de begrafenis van een Vlaams-nationalistische politieker. De interpretatie ligt echter volledig bij de pastor. Hij/zij bepaalt zélf of het volkslied mag gespeeld worden. Liselore Fuchs: "Volgens mij is niet aan de pastor om zijn of haar politieke voorkeur, of eerder afkeur, te laten primeren bij uitvaartplechtigheden, maar wel de laatste wil van de overledene. Het is een gevoelige kwestie die me als Vlaams-nationalist uiteraard raakt. Dertien jaar geleden werd ook aan ons verboden om de Vlaamse Leeuw te spelen op de begrafenis van mijn grootmoeder. De pastor weigerde toen zelfs de plechtigheid voor te gaan."

N-VA-oppositieraadslid Achiel Van den Steen breng de kwestie op de gemeenteraad van 21 februari. Hij wil de burgemeester interpelleren, want die is bevoegd voor de kerkdiensten. “Het is ongehoord dat de laatste wens van een overledene, om op het einde van de dienst de ‘Vlaamse Leeuw’ te spelen, niet gerespecteerd wordt”, zegt Van den Steen. “De bewering dat een pastor niet aan politiek mag doen, houdt geen steek. De officiële Vlaams Nationale hymne laten weerklinken, heeft niets met politiek te maken. Ik vraag de burgemeester om sancties te treffen.”

Burgemeester Jean-Pierre Taverniers (CD&V) wil met de hele kwestie niets te maken hebben. “Ik moei me niet met de liturgische aangelegenheden en de erediensten in de kerk”, zegt hij. “Dat is iets voor de kerkfabriek. Kerk en gemeente moeten gescheiden blijven, net zoals kerk en staat. Ik moet dus bij niemand gaan biechten.”

Lees hier het vervolg: "De Vlaamse Leeuw spelen is geen politiek"