N-VA wil Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst

Op 17 april 2013

N-VA Hoegaarden stelt voor om een Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst op te richten. Dit bijzonder comité zou de aanvragen op het gebied van individuele financiële en sociale dienstverlening behandelen. “Op die manier kan de OCMW-raad zich concentreren op haar kerntaak, namelijk het uittekenen van een visie op ruim sociaal beleid en het sturen op hoofdlijnen”, verduidelijkt OCMW-raadslid Johny Stiers.

Overladen OCMW-raad

OCMW’s die veel individuele steunaanvragen ontvangen zullen vaak in de praktijk beslissen tot de oprichting van een bijzonder comité. Volgens de N-VA kan het namelijk niet de bedoeling zijn dat de OCMW-raad overladen wordt. Een belangrijke voorwaarde is wel dat alle fracties aanwezig in de OCMW-raad ook vertegenwoordigd zijn in het bijzonder comité.

Door de grote hoeveelheid aan dossiers duren sommige OCMW-raden wel tot 00.30 uur. “Rekening houdend met het huidige economische klimaat zullen deze aanvragen in de toekomst nog gevoelig stijgen”, vertelt Johny Stiers, “Het zou daarom veel beter zijn als een kleiner comité hiervoor bevoegd is zodat we de efficiëntie van de OCMW-raad zelf kunnen verbeteren.