N-VA: 'Elektrische fiets is goed voor horeca'

Op 4 augustus 2015, over deze onderwerpen: Klimaat en Energie

N-VA heeft een klimaatplan voor Hoegaarden op papier gezet. Met oplaadpunten voor elektrische fietsen kan de horeca wel varen.

'Hoegaarden is een fiets- en wandelgemeente bij uitstek', zo luidt het. Vandaar dat onder andere wordt aangedrongen op een fietsvergoeding voor gemeentepersoneel. Hoegaarden heeft veel landelijke wegen. Het is voor zowel inwoners als recreanten belangrijk dat deze wegen veilig blijven voor zacht verkeer, zonder daarbij hun landbouwbestemming niet uit het oog te verliezen.

Voor elektrisch fietsende recreanten worden oplaadpunten bepleit: 'Met oplaadpunten voor fietsers in de centra van onze deelgemeenten zetten we onze toeristische troeven kracht bij. Terwijl de fietsen opladen, nemen recreanten de tijd voor een terrasje of een korte wandeling. In Limburg werd aangetoond dat de lokale horeca hier ook goed bij vaart.'

Aan de Houtmarkt bestaat reeds enkele jaren een oplaadpunt, naast het (commerciële) infobord. Omdat het niet altijd naar behoren werkt verscheen er een bordje 'Stekker ophalen in de horeca'.