Lichten worden 's nachts gedoofd

Op 20 april 2016, over deze onderwerpen: Klimaat en Energie

De gemeenteraad keurde het doven van de openbare verlichting 's nachts goed. Met Eandis wordt nagegaan wanneer het doven van de openbare verlichting ingaat. In het weekend blijven de lichten wel branden. Burgemeester Jean-Pierre Taverniers (CD&V) is van oordeel dat hierdoor inbrekers geen vrij spel krijgen, zoals sommigen vrezen. Hij baseert zich op cijfers van de politie. “Vorig jaar vonden in Hoegaarden vijftig inbraken plaats, waarvan slechts dertien 's nachts”, zegt hij. “Het is dus niet zo dat we inbrekers welkom heten door het licht te doven”, aldus schepen van Leefmilieu Marleen Lefevre (CD&V). “Het gaat vooral om energiebesparing van 17.500 euro per jaar. Het geld gaat naar sensibiliseringsacties voor zuinig energiegebruik. Thermografische luchtfoto's zullen aanduiden van welke woningen het dak aan een isolatie toe is.”

Oppositieraadsleden Liselore Fuchs en Achiel Vandensteen (beiden N-VA) kregen als antwoord op hun vragen te horen dat wordt nagegaan of de lichten ook worden gedoofd tijdens feestdagen midden in de week. Voorts werd hen uitgelegd dat het technisch moeilijk is om de helft van de lampen te doven. De besparing zou bovendien ook slechts de helft bedragen. Na een jaar volgt een evaluatie. Veel klachten tegen het doven verwacht Taverniers niet. “In Huldenberg is het systeem al in voege. Na één jaar waren daar drie klachten”, aldus Taverniers. “Misschien is gedoofd licht goed voor ons geboortecijfer”, besluit hij grappend.

Het Nieuwsblad/Regionaal: Leuven-Hageland, Wo. 20 Apr. 2016, Pagina 2, Achiel Baeken