Fietsers moeten langer wachten op veilige fietspaden Waversesteenweg

Op 22 oktober 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit
Een foto van de verwaarloosde Waversesteenweg in Meldert richting Oorbeek

De belofte om de fietspaden aan de Waversesteenweg tussen Oorbeek en Meldert veiliger te maken, wordt dit jaar geen werkelijkheid meer. Er zijn bezwaren om de rooilijn te verplaatsen.

Wielertoeristen en scholieren van het Sint-Janscollege in Meldert moeten nog wat meer geduld opbrengen voor de fietspaden van de Waversesteenweg. Momenteel rijden ze vaak gewoon op de weg om niet in de gracht te belanden of lek te rijden. Nochtans was beloofd om het verhakkelde beton over een afstand van drie kilometer dit jaar te vervangen en de fietspaden

met beplantingen te scheiden van de autoweg. Het gemeentebestuur zette daarvoor 239.000 euro opzij, een vijfde van de kostprijs. De Vlaamse overheid en de provincie betalen het andere deel.

Nieuwe vergunningen

Maar nu blijken de werken minstens enkele maanden vertraging op te lopen. Oppositieraadslid Liselore Fuchs (N-VA) vroeg het schepencollege om uitleg en vernam dat bezwaren zijn ingediend.

"Er zijn bezwaren tegen de wijzigingen aan de rooilijnen", zegt ze. "Het project is niet afgevoerd, maar loopt wel maanden uitstel op. Er moeten nieuwe vergunningen worden aangevraagd, waarna een nieuwe openbare aanbesteding volgt. Die procedure neemt veel tijd in beslag. Ik verneem ook dat de gemeente gronden moet opkopen om de rooilijn correct te leggen. Gelukkig is landbouwgrond niet zo duur."

Pesterijen

Ook over een vermindering van de maximumsnelheid van negentig kilometer per uur op de Waversesteenweg drukt Fuchs haar ongenoegen uit. De toegelaten snelheid vermindert tot zeventig kilometer per uur. Tussen de kruispunten met de wegen naar Hauthem en Hoksem is dat zelfs vijftig.

"Ik vind dat geen goede zaak", zegt Fuchs. "Het verkeer op de Waversesteenweg gedraagt zich eerder cyclisch. Dat betekent dat vooral de spitsuren druk zijn, en bovendien rijdt het verkeer dan maar in één richting. Wie de bebouwde kommen van Oorbeek en Meldert nadert, moet al voldoende afremmen. Dat kan volstaan voor de veiligheid. Elke bijkomende hindernis doet me denken aan pesterijen. Beginnen met een proefopstelling, zou niet slecht zijn."

Het Nieuwsblad/Regionaal Leuven-Hageland - p. 5

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is