CD&V Hoegaarden snapt het niet

Op 16 februari 2015

Op de laatste gemeenteraad hadden we als enige oppositiepartij duidelijke kritiek op het gevoerde financiële beleid. Een pijnpunt hierin is vooral de torenhoge schuld, in 2013 namelijk de hoogste van alle landelijke gemeenten in Vlaanderen. En vooral de oplossing van het bestuur baart ons enige zorg. Zij zweren erbij om deze te financieren met korte termijn-leningen. Dit is voordeliger wanner de intresten dalende zijn. Maar een risico wanneer de intresten gaan stijgen. Momenteel staan ze zo laag dat ze vrijwel niet meer kunnen dalen, en dus een ideaal moment om nu op lange termijn te lenen. Hier in Hoegaarden houdt men echter vast aan de korte termijn financieringen.

En wat lezen wij nu op de website van CD&V Hoegaarden :

"Ons parlementslid Peter Van Rompuy suggereert dat de bevoegde minister zou aansturen op de voordelige herfinanciering van de schuld van gemeentebesturen. Hoegaarden kan als voorbeeld dienen: per drie maanden worden de kortetermijnleingen beoordeeld en zo nodig omgezet in nieuwe contracten. De lage rente van het ogenblik spoort hiertoe aan. (zie ook ons vorig bericht)

Peter Van Rompuy daarover: 'De banken bepalen de rentes voor leningen op basis van de Belgische rente op 10 jaar. Deze staat op dit moment, met 1,050 % begin december, historisch laag. In oktober 2013 bedroeg deze nog 2,73 %. Gevolg is dat de rentes op leningen gedaald zijn.

Veel gezinnen kiezen er dan ook voor hun lening te herfinancieren. Ook voor lokale besturen is dit een interessante piste, vooral in budgettair moeilijke tijden. Is de minister van plan een herfinanciering van leningen door lokale besturen te stimuleren? Zo ja, door welke maatregelen?'

De N-VA-minister Liesbeth Homans reageerde in het parlement: 'De wijze waarop lokale besturen zich financieren en hun schuldbeheer organiseren behoort tot hun autonome bevoegdheid. Ze dragen hiervoor zelf verantwoordelijkheid en oefenen deze uit rekening houdend met de eigen specifieke situatie en de marktomstandigheden. Ik zal geen specifieke maatregelen nemen om herfinancieringen te stimuleren.'"

Blijkbaar snappen ze bij CD&V hier in Hoegaarden hun eigen teksten niet. CD&V Hoegaarden slaagt erin om tweemaal te blunderen.

Tegen de eigen partijtop in

Ten eerste tegen het te volgen beleid van hun eigen partijtop, namelijk schuld herschikken op lange termijn om zo gedurende lange tijd ook zeker te zijn van zeer lage intrestvoeten. Bij monde van Peter Van Rompuy adviseert de CD&V dat het nu het moment is om dit te doen. CD&V Hoegaarden is juist voorstander om op korte termijn te blijven lenen.

Onterechte kritiek op minister Homans

Ten tweede tegen de kritiek die ze hebben op minister Homans. CD&V wil dat minister Homans de gemeenten bij de hand neemt bij de herfinanciering. Dat de minister van oordeel is dat gemeenten best hun eigen beleid voeren, is precies wat CD&V Hoegaarden doet.

Dat een bestuur zijn gevoerde beleid verdedigt, dat kunnen we nog verstaan. Dat ze daarvoor argumenten gebruikt waarmee men zichzelf in de voeten schiet, dat lijkt ons niet echt bijster intelligent.

Auteur:

Patrick Peymen