283 Hoegaardse graven wachten op ontruiming

Op 14 oktober 2016, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening

Op de begraafplaats in Hoegaarden komt op 283 graven het bordje 'te ontruimen'. Na Allerheiligen wordt vermoedelijk met de ontruiming gestart.

Vorig jaar besliste de gemeenteraad van Hoegaarden om de hoofdbegraafplaats aan de Walestraat anders in te delen. Op 107 graven kwam het bordje 'te ontruimen' en na Allerheiligen komen daar nog eens 176 graven bij. Van die tweede reeks krijgen de familieleden ook een jaar bedenktijd, om te beslissen of het graf wordt verplaatst of tenietgedaan.

Gemeenteraadslid Liselore Fuchs (N-VA) vroeg tijdens de gemeenteraad naar een stand van zaken

voor de 107 graven die vorig jaar werden aangeduid. “Van slechts twaalf overledenen reageerde de familie”, zei schepen van Begraafplaatsen Jos Cauwberghs (CD&V). “Maar we kunnen nog geen conclusies trekken over het aantal herbegravingen of definitieve ontruimingen. We gaan de familieleden nu persoonlijk aanspreken om te vernemen wat ze willen. De ontruiming zal met mondjesmaat en in afspraak met de families gebeuren.” Het is daardoor onduidelijk wanneer alles klaar zal zijn.

Ook de nissen van het columbarium, de graven van de gesneuvelden in beide wereldoorlogen en het oorlogsmonument worden verplaatst. Met de herschikking van de begraafplaats moet ze het uitzicht van een park krijgen. Daarin komt dan een ceremonieruimte, sterretjesweide, urneveld, vlinderboom, asverstrooiingsweide en herdenkingszuil voor de ontruimde graven. In het groen komen ook zitbanken.

Het Nieuwsblad/Regionaal: Leuven-Hageland - Pagina 2